Asset Publisher
Hodowla lasu
Początki hodowli lasu, poprzez próby odnawiania wyciętych drzewostanów, sięgają średniowiecza. Polegały głownie na pozostawianiu nasienników do obsiewu, ale także odnotowywane były próby sztucznego wprowadzania sadzonek na ogołoconej z drzewostanu powierzchni.
Właściwy rozwój nastąpił jednak w wieku XIX, kiedy to okazało się że zwiększone zapotrzebowanie na drewno wymusza kierowanie wzrostem i rozwojem drzewostanów tak by były w stanie zaspokajać potrzeby społeczeństwa. Powstała więc nauka zajmująca się badaniem praw powstawania i rozwoju zbiorowisk leśnych, zwanych drzewostanami, oddziaływaniami zachodzącymi pomiędzy drzewostanem a otoczeniem oraz w jego wnętrzu. Badano także wpływ zabiegów hodowlanych na uzyskiwaną jakość drewna i dynamikę wzrostu drzew.
Hodowla lasu zajmuje się zachowaniem równowagi pomiędzy użytkowaniem rębnym (pozyskiwaniem surowca),a pozaprodukcyjnymi funkcjami lasu. Dba o zwiększanie zasobów, zachowanie trwałości użytkowania przy jednoczesnym wytwarzaniu niezbędnego dla społeczeństwa surowca.
Do zadań Hodowli lasu należy:
- utrzymanie ciągłości lasu
- powiększanie zasobów leśnych
- otrzymywanie wysokiej jakości surowca drzewnego
- zapewnienie pozytywnego oddziaływania lasu na stosunki wodne, warunki zdrowotne, krajobraz itp.
- wzmaganie odporności drzewostanów na szkodliwe czynniki naturalne i sztuczne
Cele te uzyskiwane są poprzez wykonywanie zabiegów zaczynając od przygotowania nasion o odpowiednich właściwościach genetycznych, poprzez wyprodukowanie sadzonek, założenie upraw lub wykorzystanie naturalnego obsiewu do powstania naturalnego odnowienia, kształtowanie młodników i drzewostanów o odpowiednim składzie gatunkowym i jakości, kończąc na cięciach w dojrzałym drzewostanie mających na celu przygotowanie danej powierzchni do odnowienia porządnymi gatunkami (hodowla lasu zajmuje się określeniem drzew przeznaczonych do wycięcia, samą techniką wycinki zajmuje się użytkowanie lasu).
Hodowlę Lasu można podzielić na ogólną (zajmującą się ekologicznymi podstawami hodowli) i szczegółową (zajmującą się ustalaniem metod i techniki prowadzonych zabiegów). Dział drugi opiera się na zasadach wypracowanych przez dział ogólny. Bardziej szczegółowym podziałem jest wyróżnienie działów zajmujących się wykonaniem poszczególnych zadań hodowli lasu np. szkółkarstwo zajmujące się produkcją materiału sadzeniowego itd., podział ten omówiono w rozwinięciach tego artykułu.
Asset Publisher
Sadzimy drzewa i krzewy
Sadzimy drzewa i krzewy


Zobaczcie, z kim i gdzie w tym roku sadziliśmy drzewa i krzewy
Jak Polska długa i szeroka wszędzie w lasach słychać rozmowy tylko o jednym. Ile, gdzie i jakie gatunki sadzimy. Marzec i kwiecień to w naszym terenie czas, gdy sadzimy najwięcej drzew. W tym roku ze Szkółki Leśnej Strzałków wyjedzie blisko milion sadzonek. Pojadą głównie do naszych lasów ale również do wielu instytucji i szkół, które zwróciły się do nas o fachową pomoc przy wyborze gatunków, posadzeniu i wskazówkach do dalszego pielęgnowania lasów.
W tym roku w ramach akcji #1000drzewnaminutę posadziliśmy drzewa:
- 23.03.2017 r. z uczniami Zespołu Szkół Elektryczno-Elektronicznych w Radomsku. Akcja sadzenia drzew na terenie przyszkolnym była poprzedzona 45-minutową pogadanką z dwoma klasami I. Wysadzono ok. 30 sztuk drzewek bukowych
- 30.03.2017 r. z uczniami z Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Gomunicach, gdzie na powierzchni tuż przy szkole leśniczy Paweł Hofman wraz z podleśniczym Kamilem Kucharskim oraz prawie setką uczniów i nauczycielami posadzili ok. 1200 szt. sosny i ok. 100 szt. jarzębiny,
- 30.03.2017 r. wraz z księdzem proboszczem Pawłem, dobry duch franciszkanik Stanisław Jaromi posadził w przyparafialnym ogrodzie urodziwy dąb, który mamy nadzieję jeszcze długo będzie tam rósł i pokazywał piękno drzew,
- 24.04.2017 r. z uczniami z Publicznego Zespołu Szkolno - Gimnazjalnego podleśniczy Marek Ogorzałek będzie udzielał fachowych rad, jak właściwie posadzić drzewa. Po wspólnej prezentacji w szkole każda klasa zasadzi własne drzewo w przyszkolnym ogrodzie.
Warto wiedzieć, że w miejscu jednego wyciętego drzewa sadzi się ok. 13 młodych.
W polskich lasach systematycznie zwiększa się również udział
innych gatunków niż sosna, głównie liściastych.
Leśnicy odchodzą od monokultur, to oznacza, że dostosowują skład gatunkowy drzewostanu do naturalnego dla danego terenu.