Asset Publisher Asset Publisher

Hodowla lasu

Początki hodowli lasu, poprzez próby odnawiania wyciętych drzewostanów, sięgają średniowiecza. Polegały głownie na pozostawianiu nasienników do obsiewu, ale także odnotowywane były próby sztucznego wprowadzania sadzonek na ogołoconej z drzewostanu powierzchni.

Właściwy rozwój nastąpił jednak w wieku XIX, kiedy to okazało się że zwiększone zapotrzebowanie na drewno wymusza kierowanie wzrostem i rozwojem drzewostanów tak by były w stanie zaspokajać potrzeby społeczeństwa. Powstała więc nauka zajmująca się badaniem praw powstawania i rozwoju zbiorowisk leśnych, zwanych drzewostanami, oddziaływaniami zachodzącymi pomiędzy drzewostanem a otoczeniem oraz w jego wnętrzu. Badano także wpływ zabiegów hodowlanych na uzyskiwaną jakość drewna i dynamikę wzrostu drzew.

Hodowla lasu zajmuje się zachowaniem równowagi pomiędzy użytkowaniem rębnym (pozyskiwaniem surowca),a pozaprodukcyjnymi funkcjami lasu. Dba o zwiększanie zasobów, zachowanie trwałości użytkowania przy jednoczesnym wytwarzaniu niezbędnego dla społeczeństwa surowca.

Do zadań Hodowli lasu należy:

  1. utrzymanie ciągłości lasu
  2. powiększanie zasobów leśnych
  3. otrzymywanie wysokiej jakości surowca drzewnego
  4. zapewnienie pozytywnego oddziaływania lasu na stosunki wodne, warunki zdrowotne, krajobraz itp.
  5. wzmaganie odporności drzewostanów na szkodliwe czynniki naturalne i sztuczne

Cele te uzyskiwane są poprzez wykonywanie zabiegów zaczynając od przygotowania nasion o odpowiednich właściwościach genetycznych, poprzez wyprodukowanie sadzonek, założenie upraw lub wykorzystanie naturalnego obsiewu do powstania naturalnego odnowienia, kształtowanie młodników i drzewostanów o odpowiednim składzie gatunkowym i jakości, kończąc na cięciach w dojrzałym drzewostanie mających na celu przygotowanie danej powierzchni do odnowienia porządnymi gatunkami (hodowla lasu zajmuje się określeniem drzew przeznaczonych do wycięcia, samą techniką wycinki zajmuje się użytkowanie lasu).
Hodowlę Lasu można podzielić na ogólną (zajmującą się ekologicznymi podstawami hodowli) i szczegółową (zajmującą się ustalaniem metod i techniki prowadzonych zabiegów). Dział drugi opiera się na zasadach wypracowanych przez dział ogólny. Bardziej szczegółowym podziałem jest wyróżnienie działów zajmujących się wykonaniem poszczególnych zadań hodowli lasu np. szkółkarstwo zajmujące się produkcją materiału sadzeniowego itd., podział ten omówiono w rozwinięciach tego artykułu.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Spotkajmy się w lesie

Spotkajmy się w lesie

Zajęcia edukacyjne prowadzone są dla grup zorganizowanych w dni robocze od godz. 9:00 do 14:00, w oparciu o zgłoszenie zajęć edukacyjnych dostępne poniżej.

Krok 1 - Sprawdź, czy mamy wolny termin?

W naszym kalendarzu na bieżąco wpisujemy rezerwacje i zajęte terminy. Zanim zadzwonisz zobacz, czy możemy się spotkać w dniu, o którym myślisz.

 

Krok 2- Zadzwoń do edukatora

Wszystkich zainteresowanych prosimy o kontakt z panią Izą Randak (tel. 044 683 20 10 wew. 42 lub 694 578 611).
Potwierdzimy możliwość przeprowadzenia zajęć i wstepnie zarezerwujemy wybrany przez Ciebie termin.

Krok 3 - Dostarcz zgłoszenie zajęć edukacyjnych

Dla Państwa i naszej wygody stworzyliśmy formularz zgłoszenia zajęć, dzięki któremu bedziemy lepiej wiedzieć, co czego oczekujecie od nas i kto na nas czeka w lesie lub na zajęciach.

Wypełniony formularz można wysłać do biura Nadleśnictwa pocztą tradycyjną, pocztą elektroniczną (radomsko@lodz.lasy.gov.pl) lub dostarczyć osobiście.
UWAGA! Formularz zgłoszeniowy powinien wpłynąć do Nadlesnictwa na 7 dni przed zajęciami. W przeciwnym razie wstępna rezerwacja jest odwołana i udostepniona ponownie.

 

To takie proste! Jeszcze tylko kilka ważnych informacji na koniec.

Za bezpieczeństwo, przestrzeganie zasad BHP i dyscyplinę w grupie zorganizowanej odpowiada opiekun grupy.

Podczas zajęć edukacyjnych prowadzonych przez pracowników nadleśnictwa Radomsko opiekunowie muszą być obecni przez cały czas trwania zajęć.

Opiekunowie muszą dbać o utrzymanie dyscypliny i bezpieczeństwo osób małoletnich oraz pomagać w prowadzeniu zajęć.

Opiekun grupy osób małoletnich odpowiada w pełnym zakresie za szkody na osobach i mieniu wyrządzone przez znajdujących się pod jego opieką małoletnich, co potwierdza składając oświadczenie na „Zgłoszeniu zajęć edukacyjnych”.