Wydawca treści Wydawca treści

Hodowla lasu

Początki hodowli lasu, poprzez próby odnawiania wyciętych drzewostanów, sięgają średniowiecza. Polegały głownie na pozostawianiu nasienników do obsiewu, ale także odnotowywane były próby sztucznego wprowadzania sadzonek na ogołoconej z drzewostanu powierzchni.

Właściwy rozwój nastąpił jednak w wieku XIX, kiedy to okazało się że zwiększone zapotrzebowanie na drewno wymusza kierowanie wzrostem i rozwojem drzewostanów tak by były w stanie zaspokajać potrzeby społeczeństwa. Powstała więc nauka zajmująca się badaniem praw powstawania i rozwoju zbiorowisk leśnych, zwanych drzewostanami, oddziaływaniami zachodzącymi pomiędzy drzewostanem a otoczeniem oraz w jego wnętrzu. Badano także wpływ zabiegów hodowlanych na uzyskiwaną jakość drewna i dynamikę wzrostu drzew.

Hodowla lasu zajmuje się zachowaniem równowagi pomiędzy użytkowaniem rębnym (pozyskiwaniem surowca),a pozaprodukcyjnymi funkcjami lasu. Dba o zwiększanie zasobów, zachowanie trwałości użytkowania przy jednoczesnym wytwarzaniu niezbędnego dla społeczeństwa surowca.

Do zadań Hodowli lasu należy:

  1. utrzymanie ciągłości lasu
  2. powiększanie zasobów leśnych
  3. otrzymywanie wysokiej jakości surowca drzewnego
  4. zapewnienie pozytywnego oddziaływania lasu na stosunki wodne, warunki zdrowotne, krajobraz itp.
  5. wzmaganie odporności drzewostanów na szkodliwe czynniki naturalne i sztuczne

Cele te uzyskiwane są poprzez wykonywanie zabiegów zaczynając od przygotowania nasion o odpowiednich właściwościach genetycznych, poprzez wyprodukowanie sadzonek, założenie upraw lub wykorzystanie naturalnego obsiewu do powstania naturalnego odnowienia, kształtowanie młodników i drzewostanów o odpowiednim składzie gatunkowym i jakości, kończąc na cięciach w dojrzałym drzewostanie mających na celu przygotowanie danej powierzchni do odnowienia porządnymi gatunkami (hodowla lasu zajmuje się określeniem drzew przeznaczonych do wycięcia, samą techniką wycinki zajmuje się użytkowanie lasu).
Hodowlę Lasu można podzielić na ogólną (zajmującą się ekologicznymi podstawami hodowli) i szczegółową (zajmującą się ustalaniem metod i techniki prowadzonych zabiegów). Dział drugi opiera się na zasadach wypracowanych przez dział ogólny. Bardziej szczegółowym podziałem jest wyróżnienie działów zajmujących się wykonaniem poszczególnych zadań hodowli lasu np. szkółkarstwo zajmujące się produkcją materiału sadzeniowego itd., podział ten omówiono w rozwinięciach tego artykułu.


Polecane artykuły Polecane artykuły

Powrót

Europejskie przedszkolaki

Europejskie przedszkolaki

Nasze lasy odwiedziły wraz z rodzicami przedszkolaki z południowej Europy.

fot. Wojciech Bojdo

Było nam niezmiernie miło, gdy Dyrektor Przedszkola nr 2 w Radomsku zadzowniła do nas z propozycją, aby na ścieżce edukacyjnej Strzałków pokazać gościom z południowej Europy, jak wyglądają polskie lasy.

We wtorkowe popołudnie po wielu godzinach zwiedzania Radomska i wielu aktywnościach autobus z całą grupą zajechał na parking leśny. Okazało się, że goście z Włoch, Hiszpanii i Turcji byli ogromnie zaskoczeni, jak bardzo zielone są nasze lasy. Wszyscy zgodnie twierdzili, że w ich rodzinnych stronach nie występują aż tak zielone zjawiska.

fot. Wojciech Bojdo

Prawie godzinę zajął nam spacer leśną ścieżką. W czasie kiedy dzieci szukały leśnych skarbów, dorośli goście zadawali mnóstwo pytań. Komunikacja była nieco utrudniona z uwagi na czterojęzyczną grupę i tłumaczenia angielskiej pogadanki na trzy kolejne języki. W wielu przypadkach nie zawiodła nas też mowa ciała.

Comenius to jeden z czterech programów sektorowych Programu "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme).Po spacerze wszyscy wróciliśmy na szkółkę leśną, gdzie w bezpiecznym miejscu rozpalono ognisko i upieczono kiłbaski. Wszyscy uczestnicy mieli możliwość wykonania pamiątkowej pocztówki z lasu.

 

(fot. Wojciech Bojdo)